Pri deťoch vyvstáva otázka týkajúca sa ich vzdelania. Už od malička sú deti konfrontované so školským systémom, ktorý určitým spôsobom a s istým vymedzením funguje aj v materskej škole. Množstvo pravidiel, disciplína, úlohy, ktoré je vhodné plniť, aby dieťa nebolo považované za outsidera. Každé dieťa je jedinečné a verte, že nie každému dieťaťu môže daný školský systém, ktorý platí nielen v našej krajine, vyhovovať. Deti sú v útlom detstve naviazané na rodičov, predovšetkým na matky, ktoré ich každé ráno nechávajú v príslušnom školskom zariadení, aby mohli vyplniť svoje pracovné povinnosti a dostať za to príslušnú odmenu za odvedenú prácu.
Mnohé z deti sa adaptujú rýchlo a prispôsobia sa okolnostiam, ktoré ich postretli. Zvyknú si na nových kamarátov, nájdu si medzi nimi bližších priateľov, zamilujú sa do tvorby a hry v materskej škole. Niektoré z detí však odlúčenie znášajú mimoriadne ťažko a ani po prvom či druhom týždni návštevy školského zariadenia tomu nie je inak. Čo v takomto prípade? Ak sa rodičia chcú vyhnúť nepohodliu dieťaťa, ktorého následkom sú choroby rôzneho druhu, vymýšľajú alternatívnu formu vzdelávania. Áno, aj to je možnosť, ktorú využilo mnoho rodičov a ich deti sa nadšene zaradili do kolektívu v prírodnej škole či škôlke. K čomu to je dobré?
V alternatívnych zariadeniach sa deti učia novou formou, formou hry a školské osnovy sú tomu do značnej miery prispôsobené. Pomáha im kontakt s prírodou, napojenie na prírodné cykly a novodobý prístup zo strany vyučujúcich. Mnoho metód prináša isté obohatenie pre spôsoby vzdelávania a vedenia detí. V prvej fáze je mnohokrát dieťa bezvýhradne pozorovať a objavovať jeho schopnosti, dary a talenty, jednoducho to, č ho skutočne baví. Zapojiť do tvorby hlavu, ruky a srdce a vytvárať nové veci, ktoré potešia deti aj dospelých. Individuálny prístup dokáže posunúť dieťa po vedomostnej stránke o niečo ďalej a pomáha dosahovať hotové zázraky vo výsledkoch. Aj keď hodnotenie a porovnávanie nie je celkom na mieste.